Pohjanlinnan koulun Python ohjelmointiympäristö

Ohjeita

Tähän tulee komentojen ohjeita

Verkossa olevia suomenkielisiä oppaita:

Python ohjelmointiopas 3 Ohjelmoinnin perusteet Pythonilla

Yleisesti käytettyjä Turtle-käskyjä

Alkuun tarvitset:

import turtle			#turtle modulin tuonti Python tulkille

naytto = turtle.Screen()	#Muodostetaan näytto-objekti 
naytto.setup(400,400)		#Määritellään ruudunkooksi 400*400 kokoinen alue

kilpikonna = turtle.Turtle()	#Muodostetaan kilpikonna objekti turtle-luokan objektista
kilpikonna.shape('turtle')	#Kilpikonna nuolen sijaan

Muita komentoja:

kilpikonna.reset()		#Tyhjentää kilpikonnan tekemät viivat ja palauttaa kilpikonnan oletuspaikkaan
kilpikonna.clear()		#Tyhjentää kilpikonnan tekemät viivat
kilpikonna.forward(100)		#Vie kilpikonnaa 100 askelta eteenpäin
kilpikonna.backward(50) 	#Vie kilpikonnaa 50 askelta taaksepäin 	
kilpikonna.left(90)		#Kääntää kilpikonnaa 90-astetta vasempaan
kilpikonna.right(45)		#Kääntää kilpikonnaa 45-astetta oikeaan
kilpikonna.up()			#Kilpikonna ei piirrä viivaa kun liikkuu 	
kilpikonna.down() 		#Palauttaa piirtämisen kun liikutaan (oletus)
kilpikonna.width(10)		#Muuttaa kynän paksuuden 10 pikseliin
kilpikonna.color('red')		#Muuttaa piirtoväriksi punaisen, värin nimi englanniksi  
kilpikonna.setx(10) 		#Asetaa kilpikonnan x-akselin sijainniksi 10
kilpikonna.sety(30)		#Asettaa kilpikonnan y-akselin sijainniksi 30
kilpikonna.goto(50,10) 		#Asetetaan kilpikonna koordinaattiin (50,10) 
kilpikonna.stamp()		#Leimaa kilpikonnan kuvan ruutuun
kilpikonna.circle(50)		#Ympyrän piirto, säde 50. kilpikonna.circle(50,180) puoliympyrän piirto
kilpikonna.shape('turtle') 	#Kilpikonnan muoto, mahdollisia muotoja:  'arrow', 'turtle', 'circle', 'square', 'triangle' ja 'classic'.

Taustavärin määrittäminen:

naytto.bgcolor('lightgreen')	 # Määritellään taustaväriksi vaaleanvihreä

Esimerkkejä: